Svar på en fråga!

Idag fick jag en fråga i kommentarerna (faktiskt min allra första fråga & riktiga kommentar så blev helt uppspelt hahah!) som jag tänkte att jag skulle svara på i ett inlägg eftersom kanske fler ville veta det! :) (och jag ber redan nu om ursäkt för att svaret blev rätt långt hehehe..)

Astrid:
Hej! Även om det är en bit kvar tills du åker, har jag redan nu bestämt mig för att följa din blogg, så nu får du se till att uppdatera ofta ;) Har en fråga angående tävlingen. Vad tror du gjorde att du vann, alltså hur stack din motivering ut i mängden? Har du något tips till oss andra som vill försöka nästa gång, tips att tänka på helt enkelt!
Tror du att du hade fått åka iväg på ett utbytesår om du inte vunnit eller? Hur hade finansieringen då gjorts? Hoppas du vill svara på mina frågor :)

Svar: Hej Astrid! Vill bara börja med att säga att det är jättekul att du ska fortsätta läsa min blogg och att du kommenterade! :)
Och som svar på din fråga så är jag faktiskt lite osäker. Helt ärligt så är jag inte säker på varför de tyckte att just min motivering var så bra, men jag har några ”teorier”. En av anledningarna var nog för att jag verkligen la ned tid på motiveringen och försökte verkligen att få den så bra som möjligt, just för att jag ville åka så otroligt mycket. Sen så har svenska alltid varit ett av de ämnen som jag haft lättast för, så jag är rätt bra på att uttrycka mig i skrift och skriva välformulerade meningar. Men de tips jag har är att verkligen försöka visa hur mycket du vill åka, men samtidigt få det att låta seriöst och moget. Alltså inte skriva ”OMG USA!!! JAG VILL DIT FÖR ATT JAG VILL SHOPPA SÅ JÄÄVLA MYCKET PÅ VICTORIA’S SECRET OCH BO I EN MILJONSTAD!!”, hahah sen tror jag inte riktigt att du kanske skulle göra det, men asså så att man verkligen visar att man är redo att faktiskt åka iväg i 10 månader och att man inser att livet där borta inte kommer vara en enda stor shoppingfest, utan det kommer också bli ett vardagsliv till slut! Och om du skriver en motivering, skicka inte in den så fort den är klar! Det kör jag alltid med att när det gäller skolinlämningar, att vänta en dag och sen läsa om den och då ändra/förbättra den lite. :)

Och nej, hade jag inte vunnit så hade jag tyvärr inte kunnat åka som utbytesstudent. Just för att det kostar så otroligt mycket. Funderade tidigare i år på att anmäla mig till Universitets- och Högskolerådet  och åka till Spanien med dem, de är en statligt ägd organisation så det blir mycket billigare. Valde dock att inte göra det och ställde sen praktiskt taget in mig på att åka som typ au pair eller börja studera/jobba någonstans utomlands efter gymnasiet istället, och just därför var det så otroligt roligt att jag faktiskt vann! Hahaha asså den chocken när jag svarade i telefonen och det första jag hör är ”Hej, det är Jonatan och jag ringer från Explorius”. Bara grät och skakade och försökte fatta vad han sa och hahah asså jag vet inte vad. Mitt inne på gymmet och allt, hahaha. Min kompis Amanda filmade mina reaktioner och i en av filmerna låter det verkligen som ett djur har blivit skadat eller nått, men nej, det var bara jag som storgrät ;)  Absolut bästa samtalet jag någonsin fått!!

När jag till slut kom hem, fortfarande gråtande och med chock skrivet över hela ansiktet, så hade jag fått den här bifogat i ett mail! (det stod mer än så, men tog inte med hela..)

vivivi

3 reaktioner på ”Svar på en fråga!

    • Hahah tyvärr inte, jag tror faktiskt inte du vill se dem ;) finns flera stycken och jag uppför mig verkligen helt galet, asså ena sekunden stod jag och grät som att min sista dag var kommen & sekunden senare skrattade jag helt hysteriskt. Hahah, på tok för pinsamma för att låta alla se, tror dessutom inte att en enda familj skulle vilja ta in mig om de såg dom videosarna, hahaha!

Kommentera

