Att söka visum inför USA

2014-06-19 11.28.57

Sådär, nu har jag fått allt jag behöver inför att söka visum! Först får man ett så kallat DS-160 via mailen som man kan börja fylla i online. Det liknar lite ansökningsprocessen, man fyller i information om ens föräldrar, skola osv. Man svarar (nekar) även på frågor som ”har du tänkt gå med i en terroristorganisation”, ”har du mördat någon”, ”ska du medverka i prostitutionsverksamheter” och andra konstiga frågor. Sedan får man ett dokument som kallas DS-2019 på posten som bl.a. innehåller en del fakta som behövs för att kunna svara på alla frågor och även för att kunna boka tid på ambassaden. Man ska nämligen boka en tid för intervju på amerikanska ambassaden i Stockholm och så får man betala en avgift på $180 (1272 kr) för intervjun. Och även en så kallad Sevis-avgift. Jag ska också boka en tid hos en fotograf för att ta ett visumfoto och även hämta ett personbevis på skatteverket.

Som tur är så har Explorius skickat med en ”lathund” där det står hur man ska fylla i och svara på frågorna! Sjukt välbehövlig. Har kommit en bit på vägen men är inte klar än, i förrgår var jag och min kusin och hälsade på mormor hela dagen och igår hade jag feber och ingen ork alls i kroppen så då orkade jag helt enkelt inte. Idag mår jag som tur var bättre så ska försöka göra en del. :)

Update: Okej det var visst mycket mer att göra än jag trodde.. Hehehe.. Härligt……..

Har glömt att berätta att jag får ta med min skoldator till USA!! Såå skönt, då slipper vi lägga ut 4-5000 på det! Riktigt gött! Så tack så mycket Vadsbo för det!

Idag är det ju förresten 19 juni! Vilket innebär att det är exakt 2 månader tills jag står där på Landvetter! Känns som att det nyss var 5 månader?! Tänk att jag faktiskt ska flytta till freakin’ USA?!

Hoppas alla får en jättemysig midsommar imorgon och att min älskade moster får en jättetrevlig födelsedag idag!  

Kommentera

