Besök på ambassaden & bilder från Sthlm

2014-07-09 08.31.02Hej! Jag har inte fått mitt visum tillbaka än men tänkte ändå berätta lite om mitt ambassadbesök!

Så i onsdags var det alltså dags för mitt besök på den amerikanska ambassaden! Jag hade bokat tid kl.08.30, och eftersom alla säger att man ska va i tid så såg jag & mamma till att vara det. Runt 07 hoppade vi på en buss och skulle sen byta till en annan, men busschauffören var så snäll så han fortsatte hela vägen fram till ambassaden trots att hans rutt var över! Så snällt, snacka om service! Egen privatchaufför, hahah.
Var i alla fall vid ambassaden runt 07.10 och fick då sätta mig i ett sorts ”glashus” som liknande en busskurs. Det var kanske fem personer framför mig, men redan vid 07.30 var det fullt i ”busskuren” och folk fick stå upp utanför den och vänta. Själv behövde inte vänta så jättelänge, tror det va min tur runt 08. Fick då visa mitt pass och sulorna på mina skor, och sen fick jag lämna ifrån mig alla grejer och gå igenom en metalldetektor, precis som det är på en flygplats. Sedan fick jag gå till ett annat hus som låg precis bredvid och lämna in mina papper och pass till en kvinna. Satte mig och väntade lite, pratade bl.a. med Josefine, vilket var riktigt trevligt!
Efter ett tag blev jag uppropad av en svensk kille och där fick jag lämna mina fingeravtryck. Sedan sitta och vänta lite mer innan jag blev uppropad igen, och då va själva ”intervjun”.  Sedan sa hon att visumet hade blivit accepterat och skulle komma till mig inom en vecka! Så min bokade tid var alltså 08.30 och jag kom där ifrån 08.40!

Och hur var intervjun då? Busenkel. Frågorna hon ställde (på engelska) var: Vad ska du göra i USA, vad heter skolan, ska du bo i värdfamilj och hur många barn har familjen?

Så för mig gick det supersmidigt! Riktigt glad att jag inte glömt något och att allt gick bra! :) Men ja, det var verkligen ingenting att vara nervös över!

Vi lyckades dessutom pricka in Stockholm när det är som bäst – runt 30 grader, sol och inte allt för mycket människor! Så underbar stad. Och fick med mig allt jag behövde i presentväg + adapter! :)

DSC08169 DSC08170 DSC08173 DSC08181 DSC08192 DSC08199

Och dagarna fram till att jag åker är nu under 40-strecket! Bara 39 dagar kvar, även fast det också känns som jättemycket! Men om man tänker tillbaka på när jag hade 100 dagar kvar så är det ju inte alls mycket! Men ååh vad jag längtar.

 

En reaktion på ”Besök på ambassaden & bilder från Sthlm

Kommentera

