Tänk om jag hade varit lat?

Ibland slår det mig. Tänk om jag inte hade vunnit. Då hade jag inte suttit här. Eller jo, det hade jag, levt hade jag ju fortfarande gjort. Men jag hade inte skrivit packlistor. Jag hade inte googlat runt på delstaten Washington. Tänk om jag inte hade vunnit. Då hade jag aldrig pratat med Towa. Eller någon av alla de människor jag pratat med. Jag hade inte vetat att min värdfamilj existerade. Tänk om jag inte hade skickat in de där bidragen till tävlingen. Då hade jag inte varit en av utbytesstudenterna. Då hade jag inte känt gemenskapen med alla. Jag hade inte suttit och längtat efter att augusti ska komma. Istället hade jag läst andra blivande utbytesstudenters bloggar och önskat att det vore jag. Tänk om jag inte läst så mycket böcker. Då kanske jag inte hade blivit lika bra på att skriva och uttrycka mig i text. Då kanske mitt bidrag inte hade vunnit. Redan nu känner jag att ett utbytesår är värt att ”gå om” ett år efteråt. Redan nu finns det människor i mitt liv som jag fått genom mitt utbytesår som jag inte hade velat vara utan. Även fast det kanske inte är så många ännu, så hade jag ändå inte velat vara utan dem. Tänk om jag varit lat och struntat i att skicka in bidragen och istället tänkt ”ääh jag tar det efter gymnasiet istället”. Tänk om tänk om tänk om.

8 reaktioner på ”Tänk om jag hade varit lat?

  1. bra att du inte var lat då ;)
    nejmen det är sjukt att sånna “småsaker” kan spela så stor roll i större beslut och chanser man får senare i livet… crazy

  2. “Tänk om inte Rebecca hade vunnit året innan mig så att jag visste att tävlingen existerade” “Tänk om Rebecca inte hade låtit mig läsa hennes motivering så jag visste vad jag skulle skriva” “Tänk om Rebecca inte hade bevisat att det fanns en möjlighet att vinna”
    Fortfarande säker på att det är mig du har att tacka (men har inte fått ett enda tack än)

Kommentera

