First & second day of High School

Så, nu har jag gått två dagar på Timberline High School! Igår var alltså första dagen och var väldigt förvirrande. Så himla mycket människor överallt, klassrummen var alla på helt olika ställen osv. Som tur var fick jag hjälp av några från fotbollen till första lektionen och sen fanns det alltid någon som kunde visa mig! Idag var lite bättre för nu visste jag mer vad jag hade att förvänta mig & hittade någorlunda till klassrummen ;)

Skolsystemet här i USA är rätt annorlunda så vi har exakt samma schema varje dag. Börjar 07.30 (aldrig gått upp så tidigt som jag gör nu) och slutar 14.00. Något annat som är annorlunda är att man knappt hinner till skåpen så alla går runt med sina ryggsäckar. Tänkte visa hur dagarna ser ut och första intrycken av lektionerna/lärarna.

2014-09-04 14.07.57

07.30-08.25 Algebra 2 (matte): Gårdagen var hemsk. Vi började med det kapitlet jag har allra svårast för, jag hade glömt allt & var allmänt trög efter sommarlovet. Hjälpte heller inte att termerna är på engelska. Idag var det dock lite bättre, fattade liite mer! Har suttit bredvid samma tjej båda gångerna och hon är väldigt mycket smartare än mig. Vilket är både pinsamt och bra; pinsamt för att hon är freshman, bra för att hon kan hjälpa mig ;) Läraren verkar som tur var jättesnäll.

08.30-09.25 Spanish 4. Det här är den allra svåraste spanskan och läraren pratar spanska hela lektionerna. Fick idag reda på att det är en universitetsklass och de som vill få poäng inför college kunde få betala 2689 kr för kursen. Sjukt ovant som svensk att man kan behöva betala så mycket i skolan. Igår var spanskan verkligen en liten chock och det blev så himla rörigt i huvudet med nytt folk, nya intryck, stress och helt plötsligt svenska, engelska och spanska på en gång.  Ska kanske byta den här till Spanish 3 men det går flera där från fotbollen + andra som verkar trevliga så får se. LÄRAREN ÄR I ALLA FALL SUPERBRA. Sjukt rolig och härlig ung tjej!

09.30-10.25 US History 1: På den här lektionen är vi faktiskt 4 utbytesstudenter. Jag, Julie och två killar från Ecuador & Tyskland. Läraren är mycket strängare än lärare är i Sverige men han verkar riktigt grym på att lära ut. Fick hämta ut historieböcker på biblioteket och på vägen tillbaka var vi alla tvungna att gå på ett led.. Som att gå på dagis igen. Aja, tror nog faktiskt jag kommer gilla den här lektionen! Läraren är som sagt både sträng, bra och rolig & är läraren bra så är oftast historia ett favoritämne för mig!

10.30-11.25 Drama: Dramalektionen räknas faktiskt som en engelskalektion, vilket är ett krav från skolan att ta. Och läraren är verkligen teatermänniska! Lektionerna hålls i en aula och hon kan helt plötsligt brista ut i fejkat gapskratt & verkar aldrig skämmas för något. Superdålig på namn också, haha.  Vi hade som ”läxa” till idag att komma på ett sätt som de andra skulle säga ens namn på. Tex ”säg mitt namn som om du är jättetrött” och då skulle man gäspande säga ”iiidaa”. Man skulle dock säga både för- och efternamn & jag riktigt såg hur chockade folk blev när jag sa Ida Björnfot, hahaha. Annars är lektionen rätt läskigt då vi faktiskt kommer behöva spela teater men nog också grym för att få mig att inte va så stel och ”komma ut ur mitt skal”. Bli mer utåtriktad! Rolig är den också, Ms. Amburgy bjuder verkligen på sig själv!
Har i den klassen Julie från Norge, Stefania från Island & Alex från Ecuador.

2014-09-03 10.30.05
11.25-12.00 har vi ÄNTLIGEN lunch. Så sent med tanke på att jag äter frukost typ 06.30 & knappt hinner äta nått emellan lektionerna. Satt idag med Julie, Emma, Stefania & 4 amerikanska tjejer! :) Är dock ca 700+ elever som ska äta på en gång så väldigt mycket folk. I den amerikanska skolan får man inte skollunch som i Sverige utan de flesta tar med egen (macka, frukt & en bar har jag) eller så kan man köpa pizza, sallad, hamburgare eller nått annat för mellan 2.5-4 $. Tänkte provköpa en sallad nästa vecka!

2014-09-04 11.25.53

12.00-12.55 Digital Photography. Igår kände jag mig lite tveksam men idag kändes det som att den kommer passa mig perfekt! Läraren (som idag sa ”hahaha vilket fint mellannamn du har, Fanny. Betyder det samma sak på svenska? Hahaha”. Det betyder nämligen ”rumpa” här. Tack mor & far för det) verkar verkligen veta vad han pratar om och vi ska få lära oss hur man fotograferar, använder photshop och även att skriva! Idag skulle vi skriva en uppsats om ”mål gällande skola, kompisar, familj, mat och träning för det här skolåret” vilket praktiskt taget var som att be mig att skriva om mitt utbytesår här! Hann skriva 650 ord innan jag blev avbruten & ska fortsätta imorgon.

13.00-12.55 Kör. MIN FAVORITLEKTION. Hahaha, alla som känner mig vet att jag suger på att sjunga, men det gör knappt något! Vi är 55 st så när vi sjunger tillsammans så hörs jag ändå inte så mycket ;) Och förhoppningsvis kommer jag lära mig att sjunga bättre där. Läraren är verkligen som alla säger – fantastiskt grym. Såå rolig, smart och down to earth. Han får t.o.m andningsövningar att vara roliga. Vi kommer ha 4 konserter, en i oktober, december, mars & maj. För att hjälpa kören så ska man betala 20$. Kan man verkligen inte så kunde man maila honom så skulle det lösa sig på annat sätt, så att alla kan vara med. Ska köpa en tjocktröja också som det står ”Timberline Choir” på framsidan & på ryggen får man skriva vad man vill.

Vi-klarade-första-skoldagen-selfie med Emma

2014-09-03 21.08.52

Så allt som allt så trivs jag väldigt bra på min skola! Börjar känna fler och fler människor i fotbollslaget, känner Emma & Julie väldigt bra (sjukt att jag typ bara känt dem i drygt en 1.5 vecka?? Dem känns inte ens nya längre haha utan typ som mina kompisar i Sverige) och jag har pratat lite med en del på mina lektioner! Är verkligen lättad över hur bra alla lärare som jag har verkar vara! Mycket mer skratt och skämt också från deras håll än i Sverige!

Nu ska jag snart börja göra mig i ordning inför fotbollsträningen. Igår gick riktigt bra och var en av de roligaste träningarna än så länge så jag är taggad! Ska träna på konstgräs mellan 17.30-19.30 & sen hem och duscha foort för ikväll spelar Seahawks (amerikansk fotboll) match och min värdfamilj har bjudit över gäster, bl.a Julie och Emma! Känns sjukt amerikanskt och väldigt roligt!

 

En reaktion på ”First & second day of High School

  1. Åh saknade björnis! Liiiite mer avundsjuk på dig nu, du måste ta ännu mer kort från skolan!! hahah och en till sak som kändes lite weird när tanken kom, det var när jag läste att ni ska ha fyra konserter och innan jag ens läst maj så tänkte jag ”fan jag måste ju åka och kolla på henne! asgrymt ju!” sen kom jag ju på att du bor på andra sidan jorden och det blir nog lite svårare att komma än vad jag först tänkte, heheh. Jädrans vad jag var på skrivhumör här nu :s Btw ikväll är det Insparken och gues what? I’m hoooooome! :D Byyee englishtalkinggirlwiththemiddlenameFanny, Adios! :*

Kommentera

