Små skillnader på Sverige och USA

  • Militären är såå stor här. Man ser massa militärklädda personer, i min stad finns det en gigantisk militärbas och de får väldigt ofta rabatt i affärer. Märker det extra mycket nu när min värdpappa är i militären!
  • Lärarna ger ofta godis som belöning. Och min fotbollstränare har börjat dela ut godis både före och efter träningar och matcher, något som aaldrig skulle hända i Sverige!
  • Amerikanare friterar såå många saker. Friterad korv, glass, SMÖR, kyckling mm.
  • Modet är vääldigt annorlunda. Många killar har antingen basketshorts som går nedanför knäna eller pyjamas i skolan…
  • KOMPLIMANGER. Herregud, amerikanare är sååå mycket bättre på att ge komplimanger! Folk som jag kanske pratat med i 2 minuter eller inte alls kan helt plötsligt säga ”you are really pretty!!” eller ”Omg I want your eyes!”. T.ex igår när jag pratade om Sverige i spanskaklassen så sa en kille ”I’m moving to Sweden with you!”, och när jag svarade med ”Do so, all girls are pretty there!” så sa han ”Well, you’re the prettiest”. Assssååå!? Hur fint! Hahaha blir såå generad när sånt händer, den här svensken är inte van vid det!
  • Älskar den här tiden i skolan, innan homecoming! Nästan varje dag är det någon kille som frågar ut en tjej med blommor. Idag missade jag (så ledsen för det, haha) FYRA utfrågningar!

2014-10-15 12.51.46Igår frågade en kille som jag ”känner” ut en tjej med den här skylten och blommor! (Hennes namn är Georgia och staten Georgias frukt är peach)
2014-10-15 21.25.40
Efter skolan följde jag hem med McClain för första gången! Lika intressant varje gång att komma in i ett amerikanskt hem. Var bara där i 15 minuter för vi båda behövde komma tillbaka till skolan (jag för fotboll & han har en roll i en teater-show) men jag hann ändå träffa 3 av hans 4 syskon. :) (Alla har btw lika ovanliga namn som han. För ja, har fått några frågor om det, McClain är hans förnamn)2014-10-15 19.15.17På kvällen var det sen dags för våran konsert! Min kör började och vi sjöng 2 låtar och det gick faktiskt riktigt bra! Alla var imponerade då det är många i kören som sjunger i en kör för första gången och vår lärare har missat nästan 20 skoldagar då han varit sjuk! Själv var jag jätteimponerad av alla 4 körer!

 

 

En reaktion på ”Små skillnader på Sverige och USA

  1. IDA! Jag vill också vara med juuuh!! Antingen så kommer du hem nu, eller så kommer jag och bor hos dig, så det så :(
    Hälsa McClain att han ska vara snäll mot dig och så skypear (..?) vi snart. Lova! <3

Kommentera

