Presentation om Sverige

Hejsan! Gårdagen avslutades på ett fint sätt, då det fortfarande var 8de december hos mig, men för min mamma i Sverige hade det blivit morgon den 9de. Hennes födelsedag. Så jag överraskade henne genom att ringa henne genom facebook messenger-appen och sjöng ”Ja må hon leva” för henne! :D Så fick prata med henne och även pappa. Än en gång, grattis på födelsedagen, världens bästa mamma! Jag saknar och älskar dig.

Idag var en helt normal dag i skolan. Hände inget speciellt. (förutom att random människor var extra snälla mot mig idag? Misstänksamt snälla) Efteråt gick jag, Julie, Emma, Nora och Alex (Ecuador) till ett German Christmas Party. The German club läraren hade bjudit in oss att berätta om våra länder, så det gjorde vi! Folk såg lika chockade ut som alltid när jag berättar om studiebidraget och gratis skollunch. Pratade om det, studenten, monarki, IKEA såklart, Lucia och lussebullar och lite annat.

Enda bilderna från idag. De bjöd på massa fika och dricka på julpartyt (såklart, det är ju Amerika). Och en smygbild på när några killar i kören övade med läraren på en hebreisk låt.2014-12-10 03.07.412014-12-09 13.53.59Jag och min bror såg förresten till att blommor och choklad levererades hem till mamma idag, då ingen av oss är där och kan fira tyvärr. (Han bor på Irland) Såhär såg de ut och kom från Interflora.interflora

Efter drygt 2.5 timmar så kom jag hem, och började då med läxor. Håller i detta nu på med spanska, vilket jag fattar noll av. Eller ja, efter lite googlande så ”fattar” jag exakt 45.5 %.
To be honest så känns det som att spanskanivån är högre här än hemma, spanska läraren pratar alltid spanska på lektionerna och en del av eleverna pratar t.o.m spanska med varandra. Nyss hade vi dessutom som uppgift att skriva 5 uppsatser med 150 ord vardera. Men med tanke på att det är det enda språket de läser och den här nivån inte är obligatorisk, och för mig är det mitt tredje språk och jag har just nu B+ i betyg så ja. Vad jag försöker säga är att spanska nivån är högre, men den motsvarar inte hur bra svenskar är på engelska i vår ålder. Vi har helt klart en annan syn på språk i Sverige, folk blir superchockade när jag säger att engelska OCH ett tredje språk är obligatoriskt i skolan.

Insåg förresten precis att det är 9de december och jag har inte köpt en enda julklapp än. Woooooooops.

Kommentera

