Hur går det med engelskan?

Nu när jag har varit här i drygt 4 månader så tänkte jag att det kunde vara dags för en liten utvärdering av engelskan. För enkelhetens skull så har jag gjort som skolan gör runt nationella prov och delat in det i hör- och läsförståelse, skriftligt och muntligt.

Muntligt:
Att prata engelska är helt naturligt nu. Det blir verkligen skillnad när man bor i ett land där språket talas, nu kommer engelskan helt flytande och jag har fått större ordförråd. Och min värdsyster säger att jag enda (ända?) sen jag flyttade in i oktober har pratat i sömnen på engelska! (och svenska) Ska jag vara ärlig så kommer engelskan mer naturligt än svenska. När jag har skypat med någon i Sverige så känns det som en lättnad när jag lägger på och går tillbaka till att prata engelska, haha! Det blir såklart ibland fortfarande missförstånd då och då, men oftast beror det på att jag är något av en mumlare, hehe..

Hörförståelse:
Fattar allt och det är bara ibland om jag aldrig har hört ett ord förut som jag blir förvirrad. Har den senaste tiden haft ögonblick av total förvirring när jag plötsligt inte kan höra vilket språk det är som talas. Väldigt svårt att förklara, men exempelvis en dag när jag kollade på tv så kunde jag ha svurit på att personen sa en mening på svenska. Även fast allt hon sa innan och efter det var på engelska. Jag fattade vad hon sa, men kunde inte avgöra vilket språk hon sa det på. Mycket konstig känsla.

DSC08967

Skriftligt:
Om jag ska vara ärlig så skriver jag knappt på engelska, i skolan är det typ bara i historian. Matten är mer siffror (nähä?), spanskan är 90 % spanska, drama och kör består mest av teater och sjungande och digital photography är mest foton och redigering. Så det blir nästan mest när jag smsar med folk. Men jag har ändå förbättrats mer och det blir inte lika ofta grammatiska fel. Skulle helt ärligt helst skriva den här bloggen på engelska då jag formulerar meningarna på engelska. Exempel på det är när jag skrev i min dagbok en dag för tre veckor sen och först efter att jag skrivit två sidor så upptäckte jag att jag mitt i en mening hade bytt från svenska till engelska.

Läsförståelse:
Samma här faktiskt, läser mest på historian. Men jag läser även bara böcker på engelska nu och jag har märkt när jag läser fakta på internet och bloggar att jag mycket lättare läser engelskan nu. Kom jag t.ex. in på en blogg skriven på engelska förut så kändes det jobbigt (även om jag förstod allt) och så mycket mer ansträngande. Nu kan jag snarare tycka att det är skönt om det är skrivet på engelska.

Så summan av kardemumman så går min engelska riktigt bra! Har tyvärr fortfarande en accent när jag pratar, men jag har aldrig varit bra på att imitera eller byta dialekt. Tex när jag pratar svenska så har jag vääldigt svårt att ta efter andra dialekter. Men ja, ska jag vara ärlig så är jag mer oroad över min svenska då min stavning har börjat bli usel och jag glömmer svenska ord, hehe..
Fick en mindre chock för en månad sen när jag verkligen inte kunde komma på om ”intressant” stavades med ett eller två s, haha! Skrev ut båda varianterna men kunde verkligen inte se vilket som var rätt.. Och nyss när jag skrev ett mail på svenska så fick jag använda google translate från engelska till svenska då jag glömde bort ord..

Och! Jag har börjat bli dålig på ”military time” som det kallas här. Alltså 22.45, 15.03 osv. Här använder alla (utom militären då) am och pm, så även jag. Så nu får jag tänka efter om jag ska skriva en tid på det andra sättet till någon hemma i Sverige.

Hahaha, this is so me righ now..hqdefault

2 reaktioner på ”Hur går det med engelskan?

  1. Det du skrev om under hörförståelsen, att du inte visste om de sa det på svenska eller engelska, det har jag varit med om också! haha helt galet.

Kommentera

